aktualności 2017-04-13 19:27:20 Radosnych Świąt Wielkanocnych!
Lido

Optymalni

ARKADIA LIDO - Z praktyki lekarza optymalnego Żywienie optymalne - dieta kulturystyczna


Witam,
Nie wiem czy można zadać pytanie do działu "Odpowiedzi na listy" w formie elektronicznej czy tylko w formie papierowej ale zaryzykuję wersję elektroniczną. Mam pytanie odnośnie diety optymalnej podczas treningów na siłowni. Z odpowiedzi na list datowany na 20.I.2005 lek. med. W. Kania poradził panu Jarosławowi spożywanie m. in. większej ilości BTW w dni treningowe. Moje pytanie dotyczy bardziej szczegółowego zagadnienia: mianowicie interesuje mnie tzw. posiłek "po treningowy". Na kilku forach dotyczących ŻO wyczytałem, że sugeruje się aby zaraz po trening siłowym spożyć posiłek BT a po ok 1,5-2,5h po treningu jedynie TW. Chcę się zmierzyć z ŻO dalej ciesząc się z treningów na siłowni ale chciałbym mieć też pewność, że tego typu styl odżywiania będzie przynosił rezultaty i wyniki sportowe. Moje dane są zbliżone do Pana Jarosława a więc waga 75kg, wzrost 172. Drugie pytanie dotyczy spożywania mięsa - również na powyższych forach dotyczących DO dla uprawiających sport siłowy zalecane są: żółtka jaj, sery, podroby, masło, śmietanki 30-36%. Proszę o informację czy komponując posiłki z mięsem (np. karkówka, łopatka, golonka) należy uwzględnić inne makro niż BTW 1:3:0,8? Czy śmietanka 30-36% również jest dobrym produktem w DO?
Dziękuję z góry i pozdrawiam
Przemek W.

Szanowny Panie,
(…)
Na spotkaniach dotyczących żywienia często jestem pytany przez młodych ludzi jak powinni się odżywiać uprawiając na przykład kulturystykę, ponieważ w tym sporcie szczególny nacisk kładzie się na dietę. Jak się przekonałem wśród kulturystów od pewnego czasu funkcjonuje sposób żywienia bardzo zbliżony do żywienia doktora Kwaśniewskiego. Mogę nawet zaryzykować stwierdzenie, że okryli oni żywienie optymalne na własną rękę i staje się ono coraz popularniejsze w tej grupie sportowców. Funkcjonuje ona w tym środowisku pod nazwą diety ketogennej, ze względu na występującą czasami ketozę przy niedoborze węglowodanów. Do tej pory wśród kulturystów królowała niepodzielnie dieta białkowo- węglowodanowa oparta na chudym mięsie i ryżu. W kulturystyce chodzi o wybudowanie zrównoważonej masy mięśniowej i odpowiednich proporcji poszczególnych części ciała. Wbrew niektórym przekonaniom nie polega ona na nieustannym zwiększaniu masy mięśniowej, choć oczywiście same mięśnie muszą być odpowiednio wykształcone. Aby to osiągnąć konieczne jest spożywanie białka, które jest budulcem mięśni, ale nie to nie wszystko. Potrzebny jest też ciężki trening, który wymaga zwiększenia podaży energetycznej, czyli dostarczenia kalorii. Do niedawna podstawę zapotrzebowania energetycznego dla kulturystów stanowił ryż, jednak ostatnio coraz częściej zamieniają oni węglowodany na tłuszcz. Przyczyna zamieniania źródła energii jest dość prozaiczna. Przy bardzo dużym zapotrzebowaniu kalorycznym ryż i inne produkty węglowodanowe okazują się być zbyt mało efektywne. Podczas intensywnego treningu siłowego sportowiec oprócz białka powinien dostarczyć nawet 3000 kilokalorii dziennie, a tak zwani „wyczynowcy” jeszcze więcej.
(…)
lek. Przemysław Pala
konsultant medyczny Arkadii Lido w Jastrzębiej Górze

Więcej – w kwietniowym numerze miesięcznika „Optymalni”

Zobacz take inne artykuy z najnowszego numeru :


Zakup miesięcznika Optymalni
top