Lido

Optymalni

ŻYWIENIE OPTYMALNE - Nadrabiajmy zaległości


Prasa doniosła, że Niemcy, Skandynawowie i Amerykanie (USA) wprowadzają niskowęglowodanowy model żywienia, jako zdrowszy od żywienia tradycyjnego, przy którym źródłem energii były głównie produkty zawierające dużo węglowodanów (produkty mączne, ryż, kasze, ziemniaki, słodkie desery, wyroby cukiernicze, cukier), obok małych ilości niezdrowych tłuszczów roślinnych.
Niemcy proponowany model niskowęglowodanowy nazwali LOGI (LOW INDEX GLICEMIC – niski indeks glikemiczny), ponieważ zalecane są w tym modelu, jako źródło niezbędnych węglowodanów, głównie warzywa i owoce o niskim indeksie glikemicznym, a produkty mączne i inne podnoszące szybciej poziom cukru (glukozy) we krwi – w bardzo niedużych ilościach. Powtarzam się pisząc, że żywienie niskowęglowodanowe jest żywieniem wysokotłuszczowym, bowiem wykorzystanie białka jako paliwa byłoby wysoce nieekonomiczne i niezdrowe. Ze spalenia cząsteczki tłuszczu organizm otrzymuje około 2,5 razy tyle energii, co ze spalenia cząsteczki białka lub węglowodanu (cukru). Do spalenia białka czy cukru (glukozy) organizm musi wytwarzać dużo więcej enzymów, aniżeli do spalania tłuszczu. A do syntezy enzymów niezbędne są białka, witaminy, minerały. Zatem organizm oszczędza białka, witaminy i minerały. Nie będąc zmuszonym do wykonywania tej dodatkowej, niepotrzebnej pracy, organizm nie starzeje się tak szybko i nie choruje. Przypomnę też, że dr J. Hasik już w roku 1983 napisał w „DIETETYCE”, że dorosły zdrowy człowiek może strawić i przyswoić 4-5 razy tyle tłuszczu, ile aktualnie zjada się w żywieniu tradycyjnym. Ponadto wątroba nie musi uzdatniać strawionych wysokowartościowych tłuszczów, ma zatem większe możliwości odtruwania organizmu. Z uwagi na pestycydy, konserwanty, polepszacze żywności, zanieczyszczenia powietrza, funkcja odtruwająca wątroby ma szczególne znaczenie. Podkreślenia grubą kreską wymaga fakt, że opracowane przez dra Jana Kwaśniewskiego ŻYWIENIE OPTYMALNE, oparte o złotą proporcję między białkiem, tłuszczem i węglowodanami, jest żywieniem niskowęglowodanowym. Pamiętamy wypowiedź dra W. Lutz'a, autora książki „Życie bez chleba”, że dr Jan Kwaśniewski uzyskuje lepsze efekty lecznicze, zalecając złotą proporcję między białkiem, tłuszczem i węglowodanami, aniżeli on sam, ustalając jedynie 72 gramy węglowodanów do codziennego spożywania, a białka i tłuszczu „do woli”. Niemieccy entuzjaści zdrowego żywienia niskowęglowodanowego, twórcy metody LOGI, współpracują z Oddziałem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Optymalnych w Poznaniu. Znając niemiecką dokładność i tradycję tłustego jedzenia w Niemczech sprzed ostatnich chudych dziesięcioleci, oczekiwać będziemy efektów dobrej współpracy w propagowaniu zdrowego żywienia.
(…)
Wanda Sławek
doradca żywienia optymalnego

Więcej – w listopadowym numerze miesięcznika „Optymalni”

Zobacz take inne artykuy z najnowszego numeru :


Zakup miesięcznika Optymalni
top