Krótkie pisemne ćwiczenie na temat wartości życiowych, które mają dla nas największe znaczenie, np. bliskich relacji z rodziną lub przyjaciółmi czy wiary, może pomóc w odchudzaniu – wynika z pracy na łamach pisma „Psychological Science”. 

W najnowszym badaniu, które przeprowadziła Christine Logel z Uniwersytetu w Waterloo w kanadyjskiej prowincji Ontario razem z Geoffrey’em L. Cohenem z Uniwersytetu Stanforda w Kalifornii, studentki, które przez 15 minut opisywały wartość mającą dla nich największe znaczenie w życiu schudły w ciągu kilku następnych miesięcy średnio o 1,5 kg, podczas gdy ich rówieśniczki przytyły 1,2 kg. 
„Sposób, w jaki o sobie myślimy może mieć ogromne znaczenie - komentuje Logel. - Mamy potrzebę odczuwania integralności własnej osoby”. Jej zdaniem gdy coś zagraża poczuciu, że jesteśmy dobrymi ludźmi, np. kłótnia z przyjacielem czy niepowodzenie na egzaminie, możemy zabezpieczyć swoją integralność przypominając sobie o istotnych dla nas wartościach, np. to, że bardzo kochamy swoje dzieci.
Być może jedna z kobiet, które pierwszego dnia badań pisały o ważnej dla nich wartości życiowej, po przyjściu do domu wieczorem czuła się dobrze ze sobą i nie jadła nic na poprawę nastroju - zastanawia się badaczka. Być może zadziałało to również następnego dnia, a w ciągu kilku miesięcy przyniosło wymierne efekty - dodaje.
W najnowszych badaniach wzięło udział 45 studentek, z których blisko 60 proc. miało nadwagę lub było otyłych. Ustalono to na podstawie wskaźnika masy ciała (BMI), który wylicza się dzieląc masę ciała w kilogramach przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu. Z nadwagą mamy do czynienia wówczas, gdy BMI wynosi od 25 do 29 kg/m2, natomiast otyłość stwierdza się, gdy wynosi 30 kg/m2 lub więcej.
Każdą z kobiet zważono, a następnie przedstawiono jej listę wartości, które mogą mieć znaczenie w życiu, takie jak relacje z rodziną i przyjaciółmi, religia, poglądy polityczne, ale też np. kreatywność, muzyka. Każda z nich musiała uporządkować tę listę według własnego uznania. Następnie połowa pań przez 15 minut pisała na temat jednej wartości, mającej dla nich największe znaczenie. W tym samym czasie pozostałe studentki, tj. grupa kontrolna, pisemnie uzasadniały, dlaczego jakaś wybrana z dalszych miejsc osobistej listy wartość może być ważna dla innych ludzi. Uczestniczki badania nie wiedziały, jaki jest cel tego testu.
Po 1 do 4 miesięcy zważono je ponownie.
Okazało się, że te, które opisywały wcześniej wartość najistotniejszą w swoim życiu schudły średnio ok. 1,5 kg, natomiast panie z grupy kontrolnej przybrały na wadze średnio o 1,2 kg.
Autorzy pracy zaznaczają jednak, że na razie za wcześnie jest, by ocenić, czy ta metoda może działać u każdego.
Wcześniejsze prace wskazywały, że nawet krótkie myślenie na temat istotnych życiowych wartości może pozytywnie wpływać na ludzi w sytuacji zagrożenia integralności. Cohen wykorzystał tę technikę w grupie uczniów w wielu 12-13 lat z mniejszości narodowych, którzy gorzej radzili sobie w szkole niż ich biali rówieśnicy. Ci, którzy wykonali pisemne ćwiczenie na temat istotnej wartości uzyskali długotrwałą poprawę wyników.
„Moim marzeniem i celem badawczym jest doprowadzenie do tego, by ludzie stosowali tę metodę w celu odniesienia konkretnych korzyści” - przyznaje Logel.
Na razie badaczka nieustannie nosi przy sobie breloczek przypominający jej o życiowej wartości, którą uważa za istotną. Jej zdaniem każdy może robić to samo. „Z pewnością nie zaszkodzi, gdy codziennie poświęcimy trochę czasu na myślenie o tym, co dla nas ważne i na aktywności, do których przywiązujemy wagę” – podsumowuje. 

PAP - Nauka w Polsce


Myślenie o życiowych wartościach z pewnością nie zaszkodzi. My jednak polecamy metodę lepszą - Żywienie Optymalne!

Aktualności

  • To już… 20 lat! Program jubileuszowej konferencji w Ciechocinku

    Świętujmy razem Jubileusz naszego Stowarzyszenia!

    8 września 2018 – Ciechocinek           Miejsce: Kino „Zdrój”, Ciechocinek, ul. Żelazna 5

    Godzina: 10.30 – 16.30

    Program:

    10.30 – 13.00 – Wystąpienia prelegentów
    - Bogdan Tkocz, prezes ZG OSO
    - Teresa Szczepanek – starszy doradca ŻO, prezes Oddziału OSO w Ustroniu, sekretarz ZG OSO

    Uroczyste wręczenie dyplomów doradcom żywieniowym, którzy w ostatnim czasie zdali pomyślnie egzamin

    W ramach prowadzonych od 2006 r. przez Katedrę i Zakład Bromatologii UM w Poznaniu badań nad wpływem ŻO na stan odżywienia i zdrowia osób stosujących ten sposób żywienia
    - prof. dr hab. Juliusz Przysławski i dr n. farm. Izabela Bolesławska
    zaprezentują wyniki ostatnich badań. Będzie to prezentacja nt. „Sposób żywienia a osoczowe stężenie aktywnych metabolitów wit. D” .
     

    Dodano: 2018-08-10
    Czytaj więcej >
  • UWAGA! Ważna informacja dotycząca Jubileuszu OSO w Ciechocinku!

    Arkadia Ciechocinek przyjmuje jedynie ZGŁOSZENIA uczestnictwa w konferencji. Nie organizuje noclegów i wyżywienia. Każdego prosimy o samodzielne wybranie sobie pensjonatu bądź hotelu. Dla ułatwienia wyboru - mapka. Np.mogą to być takie miejsca jak:
    1. Kameralna Dom Wczasowo-Wypoczynkowy

    ul. Mickiewicza 10a, tel. 54 283 44 80

    2. Willa Magnolia

    ul. Norwida 10, tel. + 48 530 515 060, tel. + 48 54 283 59 19

    3. Apartamenty MARIA

    ul. Marii Konopnickiej 29, tel. 608 014 331
    Dodano: 2018-07-17
    Czytaj więcej >
  • To już… 20 lat! Świętujmy razem Jubileusz naszego Stowarzyszenia

    8 września 2018 – Ciechocinek

    Miejsce: Kino „Zdrój”, Ciechocinek, ul. Żelazna 5

    Godzina: 10.30 – 16.30

    Koszt: 55 zł

    Dodano: 2018-07-10
    Czytaj więcej >
  • XVII SPŁYW KAJAKOWY OPTYMALNYCH

    W 2018 zbieramy się nieopodal Częstochowy i płyniemy Liswartą i Wartą.

    Jak zawsze zapraszamy wszystkich optymalnych, ich rodziny i przyjaciół z kraju oraz reszty świata do aktywnego spędzenia kilku wakacyjnych dni na kajaku, przy ognisku wśród optymalnej braci.

     

    Dodano: 2018-06-03
    Czytaj więcej >
  • Znów aktywnie pod tężniami

    W Ciechocinku, 10 i 11 marca br., Ogólnopolskie Stowarzyszenie Optymalnych po raz kolejny zorganizowało spotkanie spragnionych aktywnego wypoczynku optymalnych. Tym razem była to formuła dedykowana płci pięknej, pod hasłem „Aktywny „Dzień Kobiet” pod tężniami”.

    Ubiegłoroczna debiutancka próba okazała się na tyle udana, że postanowiliśmy po jesiennej imprezie zorganizowanej w Wielkopolsce wrócić znów na Kujawy. Naszym priorytetem jest wciąż zachęcanie osób żywiących się optymalne, a także sympatyków ŻO, do wspólnego, aktywnego spędzania czasu i wymiany doświadczeń. Okazało się to strzałem w dziesiątkę, bowiem na tegorocznym wiosennym spotkaniu dużo było „nowicjuszy”, którzy szczerze komplementowali pomysły realizowane w czasie naszej imprezy. Bardzo nas to cieszy! Pozdrawiam przy okazji Sztum i okolice - i zapraszam ponownie!

    Dodano: 2018-04-06
    Czytaj więcej >
  • Wesołych Świąt!

    Życzymy wszystkim, by Święta Wielkanocne wniosły do naszych serc wiosenną radość i świeżość, pogodę ducha, spokój, ciepło i nadzieję.

    Redakcja miesięcznika „Optymalni” oraz ZG OSO

    Dodano: 2018-03-30
    Czytaj więcej >
Zobacz wszystkie aktualności

1%

DLA ZDROWIA
I LEPSZEJ PRZYSZŁOŚCI